Parochiekantoor

parochiekantoorcdk@gmail.com

Bankrekeningnummer t.n.v. Kerkbestuur
NL74 RABO 010 99 00 111
o.v.v. naam, voorletters en adres

80 jaar bevrijding

We mogen in het weekend van 13 t/m 15 september onze bevrijding vieren met een groot feest en verschillende evenementen in ons dorp. Dit is mogelijk dankzij de inzet van vele soldaten die er zelfs hun leven voor hebben gegeven 80 jaar geleden. Duizenden van hen liggen op het Amerikaans kerkhof begraven, soldaten die allen familie hadden en hun eigen persoonlijke geschiedenis die soms niet lang heeft mogen duren.

Dit heeft uiteraard diepe wonden geslagen bij de nabestaanden en die het gemis heel hun leven met zich mee hebben gedragen. We mogen dus dankbaar zijn, dat we bevrijd zijn van de onderdrukking tijdens de oorlog.

De Tweede Wereldoorlog kwam o.a. tot stand door de rancune van het verlies in de Eerste Wereldoorlog, maar ook doordat de nazi-ideologie hun eigen ras superieur stelde boven anderen.

Geen mens mag zich eigenlijk boven een ander verheffen, apostel Paulus geeft een beter ideaal: 'acht de ander hoger dan jezelf.' Niet om jezelf minder te voelen, maar om in de omgang met elkaar je wat bescheidener en dienstbaarder op te kunnen stellen.

Als eenieder zich dienstbaar zou opstellen, zou dan niet heel wat ruzie voorkomen kunnen worden?

Dienstbaar zijn dat helpt mensen, om als vrijwilliger zich te kunnen geven en daar kan de samenleving op bouwen. We zijn bevrijd om dienstbaar te kunnen zijn, zoals soldaten dat ook waren en velen hun leven voor ons hebben gegeven.

Die mannen en ook vrouwen die gesneuveld zijn mogen we nooit vergeten en hopelijk mag het ons helpen, om vanuit onze vrijheid rekening te houden met de vrijheid van de ander en proberen dienstbaar te zijn. De ander net zoveel te gunnen, wat we ook voor onszelf wensen.

kapelaan H. Horstman